• O nama
  • Usluge
    • Tehnički pregled vozila
      • Vrste tehničkih pregleda
      • Tijek tehničkog pregleda
    • Baždarenje tahografa
    • Homologacija vozila
    • Ispitivanje (atesti) vozila
    • Osiguranje
    • Registracija vozila
    • Auto servis
    • Autopraonica
    • Caffe bar
  • Foto galerija
  • Informacije i kontakt

Ispitivanje (atesti) vozila

Člankom 206. Zakona o osnovama sigurnosti prometa na cestama u BiH ("Službeni glasnik BiH", broj: 6/06, 75/06, 44/07, 84/09 i 48/10), propisano je da motorna i priključna vozila koja se pojedinačno proizvode, prepravljaju ili popravljaju u većem obimu ili su im oštećeni sklopovi i uređaji značajni za sigurno sudjelovanje u prometu na cestama prije puštanja u promet, moraju biti podvrgnuta ocjenjivanju usklađenosti konstrukcijskih i sigurnosnih karakteristika s odgovarajućim važećim propisima u BiH i na osnovu pozitivnih rezultata izdaje se uvjerenje (certifikat).

Kako je novost ovakav oblik organizacije na bosanskohercegovačkom tlu, pojašnjavamo što zapravo radi organizacija prilikom provedbe procesa certificiranja.

Prema navedenom Zakonu ocjenjivanje usklađenosti obavlja organizacija za certificiranje vozila, a u skladu sa Pravilnikom o certificiranju vozila i uvjetima koje organizacije za certificiranje vozila moraju ispuniti ("Službeni glasnik BiH" broj: 41/08).

AUTOCENTAR d.o.o. Široki Brijeg je ovlašteno ispitno tijelo ovlašteno od strane Ministarstva komunikacija i prometa BiH za obavljanje stručnih i tehničkih poslova pri provođenju ispitivanja i certificiranja vozila, te obavlja ispitivanja u postupku certifikacije vozila za sljedeće grupe poslova:
• Pregled vozila za certificiranje prema kategorijama promjena po pojedinim vrstama ispitivanja na vozilima,
• Pregled vozila sa pogonom na altenativna goriva (LPG,CNG,..) u skladu sa nacionalnim i međunarodnim propisima,
• Pregled vozila za prijevoz opasnih tvari u skladu s nacionalnim propisima i međunarodnim ADR sporazumom,
• Pregled vozila za prijevoz specijalnih tereta (novac, dragocjenosti i slično) u skladu sa nacionalnim i međunarodnim propisima,
• Pregled vozila za CEMT

I. Pregled vozila za certificiranje prema kategorijama promjena po pojedinim vrstama ispitivanja na vozilima odnosi se na podkategorije kako slijedi:
a) identifikacija vozila,
b) utvrđivanje tehničkih karakteristika,
c) namjenske prepravke i rekonstrukcije vozila,
d) ugradnja novih sklopova, uređaja i opreme za vozila,
e) rekonstrukcija vozila sa pogonom motora na alternativna goriva,
f) certificiranje vozila za prijevoz opasnih tvari u skladu sa međunarodnim sporazumom o prijevozu opasnih tvari ADR,,
g) certificiranje novih konstrukcija i pojedinačno proizvedenih vozila,
h) certificiranje vozila za CEMT

II. Pregled vozila sa pogonom na altenativna goriva (LPG,CNG,..) u skladu sa nacionalnim i međunarodnim propisima

Za vozila koja su pregrađena na pogon alternativnim gorivima potrebno je ishoditi Potvrdu o ispitivanju vozila, Certifikat plinske instalacije i Ceritifikat za tlačnu posudu.

Pod pojmom alternativnih goriva smatraju se tečni naftni plin (LPG) i komprimirani prirodni plin (CNG).

Kriteriji i uvjeti kojima vozilo mora udovoljiti su sljedeći:
- vozilo mora udovoljavati svim zahtjevima Pravilnika o dimenzijama, ukupnoj masi i osovinskom opterećenju vozila, o uređajima i opremi koju moraju imati vozila i o osnovnim uvjetima koje moraju ispunjavati uređaji i oprema u prometu na putovima;
- vozilo mora udovoljavati svim zahtjevima Pravilnika UN ECE-67R ili UN ECE-110R (ovisi o vrsti alternativnog goriva koje se koristi kao pogonsko nakon izvršene preinake);
- ispitivanjem se mora utvrditi da je izvršena preinaka sukladna priloženoj dokumentaciji;
- da su kod pregradnje poštivane upute proizvođača opreme koja se ugrađuje;
- da su u izvedbi instalacije poštivana pravila struke;
- da preinakom nisu narušene vozne (funkcionalne) osobine vozila;
- da preinakom nisu narušene sigurnosne osobine vozila.

III. Pregled vozila za prijevoz opasnih tvari u skladu s nacionalnim propisima i međunarodnim ADR sporazumom

Što je ADR Sporazum?

Europski sporazum o međunarodnom cestovnom prijevozu opasnih tvari poznat po skraćenom nazivu ADR (francuski: Accord européen relatif au transport international des marchandises dangereuses par route) pokrenut je u Ženevi 30. rujna 1957. i regulira prijevoz opasnih tvari.

Klase opasnih tvari prema ADR-u su:
• Klasa 1 - eksplozivne materije i predmeti.
• Klasa 2 - plinovi
• Klasa 3 - zapaljive tečnosti
• Klasa 4.1 -zapaljive čvrste supstance
• Klasa 4.2 - supstance sklone samozapaljenju
• Klasa 4.3 - supstance koje u dodiru s vodom oslobađaju zapaljive plinove
• Klasa 5.1 - oksidirajuće supstance.
• Klasa 5.2 - organski peroksidi
• Klasa 6.1 - otrovne materije.
• Klasa 6.2 - zarazne materije
• Klasa 7 - radioaktivni materijal
• Klasa 8 - korozivne materije
• Klasa 9 - razne opasne tvari i predmeti.

Pregled vozila prema zahtjevima ADR sporazuma dijeli se na dvije vrste:
- prvi pregled – obavlja se u slučaju prvog pregleda vozila za prijevoz opasnih roba, bilo da je vozilo novo, registrirano u BiH ili je bilo registrirano u inozemstvu. Također se primjenjuje u slučaju da je već certificirano vozilo po ADR-u bilo u većem obimu popravljano ili obnavljano.
- godišnji pregled – obavlja se u slučaju godišnjeg pregleda vozila za prijevoz opasnih roba, koja su registrirana u BiH. Također se primjenjuje u slučajevima kada kod već certificiranog vozilo po ADR-u vlasnik želi promijeniti/dodati vrstu vozila definiranu u poglavlju 9.1.1.2 ADR-a, a za što nisu bile potrebne značajne preinake na vozilu.

Pregled vozila za prijevoz specijalnih tereta (novac, dragocjenosti i slično) u skladu sa nacionalnim i međunarodnim propisima

Ukoliko posjedujete vozilo za prijevoz novca i dragocjenosti, vozilo će se pregledati prema zahtjevima Pravilnika o certificiranju vozila i uvjetima koje organizacije za certificiranje moraju ispuniti ("Službeni glasnik BiH" broj: 41 od 20.05.2008. i Uredbi o mjerama zaštite finansijskih institucija ("Službene novine Federacije BiH", broj 08/09) od 25.03.2009., te će Vam se izdati Certifikat za vozila koja prevoze dragocjenosti.

Pregled vozila za CEMT

Od osnutka 1953. godine Europska konferencija ministara za promet (ECMT) nastoji olakšati međunarodni unutrašnji prijevoz i integrirati tržišta na koja se to odnosi.

Njena multilateralna kvota dozvola za prijevoz uvedena je 1. siječnja 1974. godine nakon probnog razdoblja od tri godine. Vijeće ministara ju je smatralo praktičnim korakom prema postepenoj liberalizaciji cestovnog teretnog prijevoza, koja se jedino može postići zajedničkim naporima zemalja članica prema harmonizaciji uvjeta konkurencije između cestovnih prijevoznika iz raznih zemalja i između načina prijevoza.

Uvođenjem standarda vezanih uz emisije buke i ispušnih plinova za «zelene» kamione i još strože standarde emisije, kao i sigurnosne zahtjeve za «zelene i sigurne» kamione i za «EURO3 i sigurne», «EURO4 sigurne» i «EURO5 sigurne» kamione, multilateralna kvota također promiče upotrebu ekološki prihvatljivih i sigurnih vozila, te time doprinosi osiguravanju održive pokretljivosti.

Multilateralni karakter dozvola služi također za racionalizaciju upotrebe vozila smanjenjem broja praznih vožnji.

Ukoliko ste prijevoznik koji posjeduje CEMT dozvole i dužni ste za njeno pravilno korištenje, između ostaloga, ishoditi i Annex 6 prema zahtjevima rezolucije ITF/TMB/TR/MQ (2008) 8/ FINAL - Potvrdu o tehničkoj ispravnosti motornih i priključnih vozila za svoje vučno i priključno vozilo.

• ECMT dozvola, uredno ispunjena, koja vrijedi za godinu dana ili za 30 dana, s pečatima koji odgovaraju vozilu koje koristi dozvolu ("EURO III sigurno", "EURO IV sigurno" i "EURO V sigurno" vozilo), te prema potrebi s oznakom da dozvola ne vrijedi na području određene države (A, GR, H, I). Kratkoročne dozvole mogu vrijediti samo 30 dana. Na primjer, ako nadležno tijelo želi izdati dozvolu za tri mjeseca, ono mora ispunit tri dozvole za tri uzastopna razdoblja od 30 dana.

• Uvjerenje o usklađenosti s tehničkim odredbama u pogledu emisije buke i ispušnih plinova, te sigurnosnih zahtjeva za "EURO III sigurno", "EURO IV sigurno" i "EURO V sigurno" vozilo ispunjeno na jednom od četiri jezika (jezik države registracije, francuski, engleski, njemački). Sva će ona biti numerirana na takav način da čine uzastopan niz za dotičnu državu članicu. Nacionalno tijelo može numeriranje izvršiti izravno ili ga može povjeriti proizvođaču, ali u svakom slučaju nacionalno tijelo dužno je osigurati da se uvjerenjima može po brojevima "ući u trag", tako da se svako uvjerenje može identificirati.

• Uvjerenja o usklađenosti s tehničkim odredbama emisije buke i ispušnih plinova za "EURO III sigurno" i "EURO DIV sigurno" vozilo, te uvjerenja o usklađenosti sa sigurnosnim zahtjevima za "EURO III sigurno" i "EURO DIV sigurno" vozilo,

• Uvjerenja o usklađenosti s tehničkim odredbama emisije buke i ispušnih plinova za "EUROM IV sigurno" vozilo (ITF/TMB/TR(2008)4) izdana do 31. prosinca 2008. i dalje vrijede,

• Vozila koja su prvi put registrirana prije izmjena Direktive ili Uredbe navedenih u Vodiču moraju se uskladiti sa zahtjevima Direktive ili Uredbe u verziji koja vrijedi u to vrijeme.

• Od 1. siječnja 2009. moraju se koristiti uvjerenja prema obrascu iz Priloga 4 priručnika (ako nisu raspoloživa na taj dan, nadležno tijelo može nastaviti koristiti stara uvjerenja do 31. ožujka 2009. Prijašnja uvjerenja izdana između 1. siječnja 2009. i 31. ožujka 2009. i dalje će vrijediti.

• Uvjerenje o usklađenosti sa sigurnosnim zahtjevima za prikolicu ili poluprikolicu, ispunjeno na jednom od četiri jezika (jezik države registracije, francuski, engleski, njemački) s prijevodom na barem dva druga od tih jezika. Sva će ona biti numerirana na takav način da čine uzastopan niz za dotičnu državu članicu. Nacionalno tijelo može numeriranje izvršiti izravno ili ga može povjeriti proizvođaču, ali u svakom slučaju nacionalno tijelo dužno je osigurati da se uvjerenjima može po brojevima "ući u trag", tako da se svako uvjerenje može identificirati.

• Uvjerenja izdana do 31. prosinca 2008. i dalje vrijede, Vozila koja su prvi put registrirana prije izmjena Direktive ili Uredbe navedenih u Vodiču moraju se uskladiti sa zahtjevima Direktive ili Uredbe u verziji koja vrijedi u to vrijeme.

• Od 1. siječnja 2009. moraju se koristiti uvjerenja prema obrascu iz Priloga 5 Priručnika (ako nisu raspoloživa na taj dan, nadležno tijelo može nastaviti koristiti stara uvjerenja do 31. ožujka 2009. Prijašnja uvjerenja izdana između 1. siječnja 2009. i 31. ožujka 2009. i dalje će vrijediti.

• Uvjerenje u tehničkoj ispravnosti motornog vozila i prikolice ispunjeno na jednom od četiri jezika (jezik države registracije, francuski, engleski, njemački) s prijevodom na barem dva druga od tih jezika. Nadležno tijelo numerira ih u državi registracije.

• Budući da datum prve registracije vozila nije naveden ni u jednom uvjerenju ECMT,a nije uvijek naveden ni u prometnoj dozvoli vozila, u svim vozilima, bila ona "nova" ili "stara", mora se nalaziti to uvjerenje, kako bi se osigurao jedinstven, brz i jednostavan sustav nadzora.

• Uvjerenja o tehničkoj ispravnosti ispunjena za 2008. godinu vrijede 12 mjeseci, nakon čega ih je potrebno obnoviti. Od 1. siječnja 2009. moraju se koristiti nova uvjerenija. Ako nisu raspoloživa na taj dan, nadležno tijelo može nastaviti koristiti stara uvjerenja do 31. ožujka 2009; ta uvjerenja vrijedit će 12 mjeseci.

• Ako su gornja uvjerenja izdana do 31. prosinca 2008., tehničkim pregledom potvrdit će se da su vozila opremljena sukladno navedenim verzijama direktiva, koje su bile na snazi u vrijeme prve registracije vozila.

Autocentar d.o.o. Široki Brijeg
88220 Široki Brijeg, Fra Didaka Buntića 27
Tel: +387 39 705 522 · Fax: +387 39 706 095
E-mail: info@autocentar.ba